Nå er jeg inne i del 4, som er siste del av emnet Digital Markedsføring. I dette blogginnlegget skal jeg forklare bruken av Google Analytics, hvordan det fungerer og hvilke fordeler det drar med seg! Avslutningsvis skal jeg snakke om min erfaring dette semesteret ved bruk av Google Analytics. 

Hva innebærer Google Analytics? 

Google Analytics er et analyseverktøy som er gratis for alle å bruke. For de som har egen nettside/nettbutikk vil dette analyseverktøyet gjøre deg bevisst på hva brukere gjør på nettsiden din. Ut ifra den dataen du får ved analysen kan du lage markedsføringstiltak som skal gjøre kjøpsbeslutningen for brukerne enda enklere. Google Analytics finner ut av hva brukere gjør på nettsiden din og hvem som besøker den. Disse dataene kan du videre bruke for å tilpasse deg brukerne på best mulig måte, som vil medføre mer fokus mot kundegruppen som befinner seg på nettsiden/nettbutikken din. 

Bilde er hentet fra Unsplash, foto: Myriam Jessier

Fordeler ved Google Analytics

For å kunne oppnå stor trafikk til nettstedet/nettbutikken din vil statistikk og resultater være viktig som grunnlag for hvordan man skal markedsføre seg på best mulig måte. Med dette analyseverktøyet får man informasjonen som er viktig for markedsføringen. Hvem som er brukere hos deg og eventuelt hva som gjør at mange brukere legger varen i handlekurven, men ikke gjennomfører kjøpet med en gang. 

For eksempel hvis man har en nettbutikk hvor det blir solgt mobildeksler i ulikt motiv og design, vil informasjonen vi får via Google Analytics være til stor hjelp med tanke på hvilken markedsføringskanal man bør velge å fokusere på/rette seg mot ut ifra hvem som er brukerne. 

Ved valg av markedsføringskanal kan den konfigureres inn i Analytics som gjør at man kan se hvor trafikken kommer ifra. Ved et nytt innlegg på eksempelvis Instagram kan man i ettertid se hvor mange nye brukere som har vært inne i nettbutikken din basert på innlegget som ble lagt ut. 

Hvordan ta i bruk analyseverktøyet Google Analytics? 

Det første steget vil være å lage en bruker hvor man registrerer seg. Det kan man gjøre her. Etter registreringen får du en sporingskode fra Google som du skal legge inn på din nettside/nettbutikk. Denne koden settes inn rett før </body> taggen på din side. 

Når sporingskoden er lagt inn på nettsiden/nettbutikken din er selve «loggingen» i gang hvor analyseverktøyet innhenter data basert på trafikken til nettstedet ditt. Denne dataen brukes til å optimalisere nettstedet og tiltrekke seg mer brukere basert på tiltak som man selv velger å gjøre ut ifra kundegruppe og hvem som bruker nettstedet ditt. 

Skjermbilde fra Google marketingplatform/Analytics

Hvor kommer de besøkende til nettstedet ditt fra?

Hvor besøkende kommer fra er veldig varierende. Noen kommer via sosiale medier, noen blir anbefalt fra brukere og noen kommer organisk. Ved eventuelle kampanjer eller nyheter som blir lagt ut i en markedsføringskanal vil det ofte være en stor andel som kommer via disse kampanjene. Hvis man ønsker å kunne se hvor de ulike besøkende kommer fra trykker man på brukeranskaffelse inne i Google Analytics i fanen til venstre, deretter trykker man på all trafikk og til slutt kanaler. 

Hva slags digitale enheter bruker de besøkende? 

Det å kunne finne ut hva slags enhet besøkende bruker mest vil være veldig interessant med tanke på å tilpasse nettsiden/nettbutikken. En nettside vil vises forskjellig på en mobil og en datamaskin og dermed vil Google Analytics utføre en analyse basert på hvilke enheter de besøkende bruker mest. Ut ifra analysen Analytics gir oss, kan man tilpasse innholdet til nettsiden/nettbutikken til det formatet som har flest besøkende enten det viser seg å være mobil, nettbrett eller datamaskin. 

Min erfaring ved Google Analytics

I januar 2021 ble jeg først introdusert for Google Analytics, noe som virket forvirrende for min del. Jeg konfigurerte bloggen opp mot min Analytics konto, her fikk jeg se trafikken på min blogg ut ifra de ulike innleggene jeg har publisert. Veldig interessant å se hvordan trafikken utvikler seg basert på mine innlegg.

Jeg har tilegnet meg mye av kunnskapen gjennom introduksjonsvideoer og en god del i form av eget søk på internett for å kunne gjøre analyseverktøyet lettere å forstå for min del. 

Videre seg jeg at muligheten er stor for at jeg vil bruke Google Analytics som et godt analyseverktøy ved opprettelse av nettbutikk med tiden som kommer. 

Prøv ut Google Analytics.  Et smart, enkelt og nyttig verktøy for deg som ønsker å få fart på sin egen business! 

Lykke til

-Jens Kjernli Andersen

Kilder: 

(Hentet 18.mai 2021)

https://synlighet.no/blogg/hva-er-google-analytics/

(Hentet 18.mai 2021)

https://www.webhuset.no/blogg/google-analytics