I dette blogginnlegget skal jeg snakke om betydningen av å bli mer synlig på nett for bedrifter spesielt. Jeg vil legge vekt på hva som er viktigheten av søkemotoroptimalisering, videre skal jeg fortelle hvorfor dette er viktig for bedrifter og hva som skjer via nett søk slik det er idag. Dette vil omhandle Søkemotoroptimalisering (SEO) som jeg nå skal komme inn på. 

Hva er Søkemotoroptimalisering (SEO)?

SEO handler om å oppnå synlighet for bedrifter via nett. Ved å se på tall fra (Medianord.no), så ser jeg at det gjøres 50 millioner søk kun i Norge hver eneste dag hvor 90% av disse søkene gjøres via Google. Google er den aller største søkemotoren vi har som forteller oss at dette vil være den største markedsføringskanalen vi har tilgjengelig. Ved søk på Google vil synligheten være viktig, slik at bedriften man synliggjør kommer på første siden når man søker opp en slik bedrift. Ved å komme opp på side 2 i søkeresultatene vil man ikke treffe i nærheten av alle de som søker i Google, da de aller fleste bruker første siden for å finne resultatet de søker etter. 

I ett tidligere blogginnlegg jeg skrev hvor jeg tok en vurdering av nettsiden til Sport 1.no så jeg raskt et problem som bør løses. Nettopp ved søk på en type sykkel eller løpesko så kom ikke sport 1 opp som et alternativ, kun ved søk på Sport 1.no. Personer som enkeltvis søker på løpesko eller sykkel, men ikke har noen stor formening om type eller merke får dermed ikke muligheten til å velge Sport1 som et bra alternativ da de ikke kommer opp på første siden i søkeresultatene til Google. Her bør Sport 1 ta grep som kan gjøre at de oppnår sitt nettsted som et godt alternativ med en god beskrivelse av virksomheten og/eller vise til gode modeller de har å anbefale innen løpesko eller sykkel som eksempelvis ble søkt opp. 

Ved å kunne vise Google at din bedrifts nettside er den beste for kunden vil medføre at bedriften kommer høyt opp i søkeresultatene. Google som en så stor søkemotor, gjør at denne kilden er ekstremt viktig for å kunne oppnå trafikk til nettstedet ditt. For å kunne oppnå stor trafikk må hver enkelt bedrift kunne overbevise søkemotorene om at dems produkter eller tjenester er de mest relevante for det kunden søker på. 

Noen kunder ønsker informasjon og er tidlig i fasen av eksempelvis ett produkt eller en tjeneste som ønskes utført, mens andre er kjøpeklare og vil gjøre et godt kjøp på det beste nettstedet. Dermed må både informasjonen ligge godt til rette på nettstedet, samtidig som at prisene samsvarer med konkurrenter og oppnår kravene kundene har med kjøpet de ser på eller ønsker å fullføre. 

For å kunne komme på toppen i søkeresultatene til Google må bedriften ha «fortjent» plass ved å vise til at de leverer de mest relevante tjenestene og produktene kundene søker på samtidig som de har betalt annonseplass til Google. Betalt annonseplass vil si at bedriftene betaler for de «klikkene» dem får. 

Bilde er hentet fra unsplash

Hva bør bedrifter tenke på når man skal starte med SEO – søkemotoroptimalisering? 

  • Brukervennlig nettside
  • Enkle og gode overskrifter
  • God informasjon om produkter og eller tjenester 
  • Hva personer faktisk søker på
  • Sjekke til rask nettside 
  • Luke vekk tekniske feil og mangler ved nettsiden
  • Domenevalg

Noe av det som er viktigst for bedriten vil være å tenke på hva dem selger av produkter eller tjenester opp mot hvilke ord som er relevante for å søke på for bedriften din. Søkeordet som legges inn i google må hver bedrift tenke på ut ifra hva de selger av produkter eller tjenester, slik at de kommer langt opp i de søkene som er relevante for bedriften. 

For at potensielle kunder skal velge å «trykke» seg inn på din bedrift i søkeresultatene vil det være viktig å ha gode «metabeskrivelser». Det vil si informasjonen som kommer opp under selve nettsiden i søkeresultatene hos eksempelvis google. Men denne informasjonen står ikke på selve nettsiden når man trykker seg inn, men en unik beskrivelse av det man muligens er ute etter å kjøpe. 

Denne «metabeskrivelsen» gjør ingen forskjell på plass i forhold tik søk hos en person, men den gir et ekstremt godt inntrykk for personen som søker. Som igjen gjør at vedkommende muligens trykker seg inn på siden din fremfor andre som kommer lengre opp på søkeresultatene, nettopp fordi bedriften har en «unik» beskrivelse av nettsiden, produktene eller tjenestene som selges. 

Bilde er hentet fra unsplash

Rask nettside gir gode resultater

For at potensielle kunder skal velge å handle av deg og din nettside vil det å ha en rask nettside være avgjørende. Det er flere grunner til dette, men den største grunnen er at hvis det viser seg at nettsiden er treg fra «klikk» til «klikk» vil de besøkende raskt gå ut av siden for så å velge en annen nettside. Tålmodigheten er ikke svært stor så fokus på en operativ og rask nettside vil være viktig. Uavhengig om du hadde akkurat den infoen som vedkommende var ute etter velger han eller hun en nettside som svarer raskt ved «klikk» fra produkt til produkt eller side til side. 

Valg av riktig Domene

Domene bør være av norsk tekst og avslutte med .No. Google som verdens største søkemotor prioriterer lokale domener  som vil si at .com vil tape med .no. 

Oppsummering

Avslutningsvis vil jeg nevne hva som må til for å «vinne» søkemotorkonkurransen. Nettsiden må være godt tilpasset den besøkende, samtidig som den har høy grad av brukervennlighet. Videre vil det å gjøre seg tilgjengelig for potensielle kunder i form av gode overskrifter og riktig informasjon på nettsiden. Helt til slutt vil jeg nevne at man må forstå kundens behov hvor riktig informasjon blir lagt frem. Dette optimaliseres av søkemotoren google som gjør at nettsiden kommer høyt opp på søk. 

Har du testet det ut?

Hvis ikke-prøv det ut, så du og bedriften din holder følge med konkurransen i dagens samfunn på nett!

Kilder:

https://synlighet.no
https://www.sempro.no/nyheter/sokemotoroptimalisering-seo