I dette blogginnlegget skal jeg fokusere på den sosiale plattformen Instagram og snakke om hvordan markedsføre seg via denne plattformen. Følg med, så blir du en rå Instagram Markedsfører!

Hva er Instagram?

Instagram er en stor markedsføringskanal hvor man kan poste biler og videoer i ulike formater for å nå ut til en stor kundegruppe/målgruppe. Brukerne på Instagram bruker plattformen til blant annet å hente inspirasjon, underholdning og tips fra andre brukere. For at man skal nå ut til sin målgruppe må innholdet tilpasses ut ifra hvem man retter markedsføringen mot. Visuelle bilder og reelle videoer er veldig viktig med tanke på å fange brukerens/målgruppens oppmerksomhet.

Bilde er hentet fra unsplash, (Foto; Alexander Shatov)

Instagram Feed og Stories

Instagram har to ulike hovedfunksjoner hvor man kan legge ut innlegg i Feeden eller poste i Stories. Stories vises i 24 timer hvor brukerne enkelt trykker på deg eller bedriften din for å se storyen som er lagt ut. Denne storyen kan enkelt deles via andre brukere som kan legge den ut på sine kontoer, som gjør at publiseringen din raskt sprer seg til flere.

Instagram Stories formatet har den siste tiden blitt mer og mer populært for både bedrifter og privatbrukere. Nettopp fordi man enkelt kan få målgruppen og brukerne engasjert ved å bruke «kule» emojier og andre symboler som gjør storien fengende. Når en Instagram bruker trykker på Storyen og får et fengene blikk kan vedkommende enkelt trykke seg videre inn til den aktuelle nettbutikken til bedriften som eksempelvis har lagt ut storyen.

Hashtags skaper flere følgere

 Hashtags er en «del» av Instagram, med dette # symbolet gjør man ordene søk og klikkbare. Brukere på Instagram følger en rekke hashtags ut ifra hva som fenger og er relevante for de ulike brukerne. Når du bruker noen av disse hashtags i dine poster vil dem automatisk dukke opp i feeden til de som følger hashtagen du nettopp brukte.  

I et innlegg som du legger ut i feeden din vil du kunne bruke opptil 30 hashtags og i stories kan du bruke opptil 7 hashtags. Det er ikke en konkurranse om å bruke flest, men å bruke de mest relevante for innlegget ditt, slik at du treffer brukere som følger hashtagen basert på at det er noe brukeren er interessert i eller nysgjerrig på. Sannsynligheten for at du treffer på nysgjerrige brukere er stor, nettopp fordi brukerne allerede følger hashtagen du brukte i innlegget ditt som baserer seg på noe av han eller hun sitt interessefelt.

Bruk riktige Hashtags, nettopp fordi Instagram er en søkemotor

Bruken av hashtags (#) på Instagram spiller en viktig «rolle» i forhold til at brukere søker opp ulike hashtags for å eksempelvis finne inspirasjon eller se etter noen utvalgte produkter. Hvis din bedrift bruker hashtags som ikke er relevant for innlegget vil bedriften oppleves som useriøs samtidig som at de ikke oppnår noen nye følgere til profilen sin. Ved riktig bruk av hashtags ut ifra hva innlegget består av gjør at mange nye brukere finner ditt innlegg basert på Instagram sin hashtags søkemotor. Hvis innlegget er fengende og har en spennende tekst vil brukerne bli nysgjerrige og trykke seg videre til nettbutikken din hvor produktet befinner seg. Her kan det da vise seg at ved bruk av tilhørende hashtags som beskriver bilde, vil gjøre at du får flere besøkende til nettbutikken din og flere som gjennomfører kjøp basert på dine hashtags.

Bilde er hentet fra unsplash, (Foto; Elena Koycheva)

Geotagging skaper mer trafikk

Ved bruk av Geotagging kan du lett inspirere relevante brukere til å vise hvor du holder til og eventuelt gjøre butikken din lettere tilgjengelig for andre. Brukere som får opp taggen og ser ditt innlegg kan bli Inspirert av hva du la ut og dermed trykke seg inn på bedriftens profil og begynne å følge den.

Biograf

Biografien din på Instagram er viktig at er kort og presis så du enkelt får frem det viktigste om bedriften din. Under teksten din kan man eventuelt legge til nettstedet/butikken sin som link som gjør det enkelt for dine følgere å besøke nettsiden din.

Publiser både bilder og videoer med ulikt innhold

Det vil være viktig å publisere ulike innhold så du holder dine følgere engasjerte i det du poster både i Feeden din og på Stories. Ved publisering av gode «tips» vil du skape større verdi til dine følgere med tanke på at dem ser den store fordelen med å følge deg og din bedrift på Instagram. Publisering av «dagens tips» hvor innlegget består av noe relevant for din målgruppe, vil du som bedrift raskt skille deg ut ifra alle andre konkurrenter som regelmessig legger ut mye av det samme som gjør brukerne «lei» til slutt.

Post innlegg til riktig tid

Se til når dine følgere er mest aktive på Instagram og publiser innlegg i det tidsrommet du ser aktivitet. Det vil medføre at mange ser innlegget raskt, som kan medføre kommentarer/spørsmål som du kan svare raskt på for å få i gang et engasjement rundt innlegget du postet. Dette kan gjøre at mange ser innlegget ditt som interessant med mange kommentarer på ulike vis som gjør at flere velger å se innlegget og kommentarene som er under innlegget. I riktig tilfelle kan det lage flere følgere til bedriften som igjen skaper vekst.

Krysspublisering

Instagram har en funksjon som er veldig attraktiv for bedrifter der ute, hvor man kan publisere innlegg på Instagram samtidig som de blir lagt ut på bedriftens Facebook profil. Her slår man de 2 nesten største markedsføringskanalene under samme publisering da man enkelt kan velge å krysspublisere innlegget med sin Facebook profil. Dette gjør at bedriften når målgruppen sin på et enda større område og gir flere interessenter til nettbutikken sin.

Hvilke muligheter gir en Instagram bedriftskonto deg?

Med en Instagram bedriftskonto kan du enkelt analysere via Google Analytics for å se eksempelvis hvor trafikken din kommer fra og hvor mye de ulike innleggene i eksempelvis feeden gir deg av følgere og nye kjøp i nettbutikken din.

Ut ifra dette innlegget håper jeg du og din bedrift ser at markedsføring på Instagram genererer nye kunder og stort potensiale innen salg. Uavhengig av hvordan bedrift du jobber i eller driver selv, vil jeg sterkt anbefale en bedrifts Instagram konto hvor du enkelt kan markedsføre bedriften din og produktene eller tjenestene du/dere selger.

-Jens Kjernli Andersen

Kilder:

https://blogg.faerdermarketing.no/komplett-guide-suksess-med-bedriften-din-instagram-i-2018