I dette siste blogginnlegget for dette semesteret ved Digital Markedsføring skal jeg snakke om hvordan Digital markedsføring vil utvikle seg med tiden som kommer. Samfunnet generelt er i gradvis endring og innen digital markedsføring vil det alltid skje forbedringer med tanke på teknologien som bedrer seg.

Bildet nedenfor illustrerer hvordan dagens samfunn fungerer i form av Digital markedsføring.

Bilde er hentet fra unsplash, (Foto; Marvin Meyer)

Nye teknologier tar over

Dagens digitale markedsføringsteknologi baserer seg på den «gamle» teorien bak TV, Radio og papiraviser som vi kan kalle de «originale» mediene. Sosiale medier har hjulpet oss veldig med tanke innsamling av data gjennom blant annet Facebook, Linkedin og Instagram. De siste årene har vi mennesker blitt mer opptatt av personvern som har medført at det ikke er like enkelt lengre å få tak i den informasjonen vi enkelt fikk tak i før.

For omkring 20år tilbake i tid var papiraviser og radio de riktige mediene, slik er det ikke lengre!

Slik det er idag jobbes det med å være synlig på nett ved bruk av søkemotoroptimalisering for å kunne enkelt bli sett i eksempelvis Google sin søkemotor når noen søker på søkeord som er relevant for deg og bedriften din. Synlighet på nett har blitt viktig i form av at potensielle kunder skal bli overbevist at «deg» skal jeg velge å handle hos. Dette kan skje i form av engasjement eller andre ting som gjør deg og din markedsføring interessant.

Fordelen med Digital markedsføring slik vi har fått det idag er at man enkelt kan analysere dataen ved hjelp av Google Analytics. Google Analytics hjelper til med å skreddersy markedsføringen din enda mer rettet mot din målgruppe gjennom å se hvilke annonser som har fått mest klikk. Ved å optimalisere markedsføringen mest mulig mot sin målgruppe vil den stadig bli større.

Kundereisen i fremtiden

For å oppnå gode kundereiser trenger hver enkelt bedrift oppmerksomhet på ulike sett og vis. Kort og konkret handler Markedsføring om å engasjere og konvertere de personene man ønsker ut ifra hvilke handlinger man gjør via digitale markedsføringskanaler slik det er idag.

Kundereisen sett i dagens perspektiv har i stor grad blitt digital fremfor en analog kundereise. Kundereisen blir fullført via nett hvor kunden kjøper produktet på nett eller finner all informasjon om produktet digitalt før de kjøper det analogt i en butikk. Denne retningen vil også bli fremtiden, hvor hele kundereisen vil foregå over nett med noen få klikk og tastetrykk.

Digital markedsføring i fremtiden

Markedsføring generelt er ikke lengre et nytt fenomen, men i en stadig utvikling. Telefon, nettbrett og datamaskin er i stadig mer bruk i løpet av dagen for de aller fleste, som er med på å gjøre digitale plattformer mer attraktivt for alle i forhold til markedsføring. Forbrukere idag blir omringet av reklame uavhengig av hvilken nettside dem besøker. Denne digitale markedsføringen baserer seg på å «prøve» å fange oppmerksomheten fra brukerne.

Brukerne som tidligere har lest papiraviser og handlet i fysiske butikker har forandret seg til den mer «digitale verden» hvor de gjør halve kjøpsbeslutningen før de kontakter en bedrift. Internettet blir brukt i mye større grad til å gjøre grundige søk om de ulike produktene, samtidig blir det lest anmeldelser om hvilke produkter som får gode omtaler som gjør at kunden gjør seg opp en mening om hva han eller hun skal kjøpe før vedkommende tar kontakt med en bedrift.

Den Digitale Markedsføringen blir stadig større som gjør at kjøpsandelen via nett øker. Vi sitter hjemme på hver vår datamaskin og finner det vi skal ha basert på all digital markedsføring vi kan «forsyne» oss med. Det har blitt enklere enn noen gang å fullføre kjøp, nettopp fordi nesten all markedsføring foregår digitalt via ulike sosiale plattformer og andre digitale kanaler.

Bilde er hentet fra unsplash, (Foto; Domenico Loia).

Fremtiden er Sosiale medier som Digitale Markedsføringskanaler!

Sosiale medier vil være fremtidens markedsføringsplattformer for alle bedrifter der ute. Dagens generasjon av mennesker blir i tidlig alder innført i sosiale medier hvor de nesten vokser opp med en «telefon i hånda», med dette mener jeg at allerede fra 10års alderen er barn idag på en form for sosial plattform. Generasjonen av mennesker som blir født idag får et helt annet syn på markedsføring når de ikke opplever hvordan markedsføring foregikk for 20 år siden.

Sosiale medier utfører vekst for bedrifter ved at de er gode på å markedsføre seg riktig basert på sin målgruppe. For å nå de riktige personene vil valg av riktig plattform være vesentlig for bedrifter der ute. Ved valg av riktig plattform vil det være lettere å skape engasjement blant brukerne ved publisering av innlegg.

Rask Oppsummering

Fremtiden for Digital Markedsføring vil selvfølgelig endre seg med årene, men en ting er ganske sikkert, og det er at det vil bli mer fokus på markedsføring over sosiale medier. Jeg har ikke noe fasit svar på dette, men jeg tror at skal man lykkes med digital markedsføring med tiden som kommer må man følge teknologien, trender og funksjoner som kommer til.

Hva tror du om fremtidens markedsføring?

Kilder:

Tenkdigitalt.no (Hentet 02.06.2021)

Playdesign.no (Hentet 02.06.2021)